V dnešnej dobe je takmer nemožné otvoriť noviny alebo zapnúť
televíziu bez toho, aby nás nezahltili správy o daňových a poistných
podvodoch, zamestnaneckých krádežiach alebo dopingových aférach známych
športovcov. Keďže sa na každom kroku stretávame s priamymi príkladmi
nečestného správania, je na mieste položiť si otázku, aký to má vplyv na našu
bezúhonnosť v jednaní.
Keď je človek svedkom neetického správania – podvodov, krádeží
a klamstiev, na jeho následnú
poctivosť vo vlastnom jednaní to môže vplývať najmenej tromi spôsobmi: v prvom
prípade sa môže zmeniť jeho odhad pravdepodobnosti o tom, že bude prichytený a zváži, či mu podvádzanie prinesie stratu alebo zisk; v druhom
prípade sa zmení význam, ktorý pripíše konkrétnemu (nečestnému) činu
v súlade s vlastnými morálnymi štandardami; a tretí spôsob spočíva
v zmene vnímania sociálnych noriem charakterizujúcich určité správanie ako
nečestné. Francesca Gino, Shahar Ayal a Dan Ariely uskutočnili dva experimenty
s cieľom zistiť, ako tieto skutočnosti vplývajú na podporovanie alebo
pokles neetického správania.
„Ako Anthony Eden povedal, ‘korupcia nikdy nebola povinná‘. Naše výsledky však ukazujú, že za istých podmienok môže byť nečestné správanie nákazlivé,“ zhrnuli autori.
--Júlia Tkáčová
Gino, F., Ayal, S., Ariely, D. (2009). Contagion and Differentiation in Unethical Behavior: The Effect of One Bad Apple on the Barrel. Psychological Science, 20, 393-398 [pdf / abstrakt]
Experimentov sa zúčastnilo 233 študentov z Carnegie Mellon
University. Ich úlohou bolo vyriešiť sériu matematických príkladov
v určenom čase, ktorý bol však príliš krátky na správne vypočítanie celého
zadania. Za každú správne vyriešenú úlohu získali 50 centov ako odmenu, ktorú
si mohli vložiť do pripravenej obálky. Skupiny sa pritom líšili podľa toho, či
odovzdané zadanie a vyplácanie odmeny kontroloval výskumník, alebo nie. Študenti
na formulár so spätnou väzbou napísali počet príkladov, ktoré vyriešili—ten
u nekontrolovanej skupiny mohol, ale nemusel odpovedať skutočnosti. Peniaze
boli vyplácane tak, že obálku so sumou odpovedajúcou počtu správne vyriešených
úloh si študenti odniesli a zvyšné peniaze v druhej obálke
vrátili. Papier so zadaním potom
študenti zničili v skartovačke. V skutočnosti
však skartovačka nefungovala, takže mohli výskumníci skontrolovať skutočný
počet vyriešených úloh. Výsledky ukázali, že 50% študentov, ktorí neboli
kontrolovaní v uvedení počtu správne vyrátaných príkladov podvádzalo,
a nahlásilo vyššie číslo, než k akému sa v skutočnosti
dopracovali.
Následne k študentom pribudol herec, ktorého úlohou bolo pred zrakom účastníkov
viditeľne podvádzať. Po minúte od začiatku riešenia vstal, vyhlásil, že všetky
príklady úspešne vyrátal, zobral si najvyššiu možnú odmenu a odišiel.
Podstatné bolo, či bol v očiach ostatných študentov jedným z nich – študoval
na rovnakej univerzite, alebo či bol
akýmsi „nepriateľom“ a medzi nich nepatril – odlišoval sa tričkom
s logom konkurenčnej univerzity.
Zaujímavé boli výsledky v podmienkach s hercami – ak študenti
považovali herca za člena vlastnej skupiny, 75% študentov sa zachovalo podľa
jeho príkladu a podvádzalo tiež. Na druhej strane, keď herec do skupiny
nepatril, ostatní účastníci jeho správanie odsúdili ako nečestné a miera podvádzania
klesla na 40%, čo bolo menej ako v skupine, kde bolo len na vlastnom
rozhodnutí študenta, či bude alebo nebude podvádzať (50%).
Závery prvého experimentu podporujú teóriu o sociálnych normách.
Svedčí o tom percento študentov, ktoré napodobňovalo hercovo správanie. (Zachovali
si ale aspoň zdanie poctivosti, a žiaden z účastníkov neskončil
s riešením príkladov než vypršalo daných 5 minút).
Gino a kolegovia sa rozhodli skúmať ešte jednu premennú – význam a dôraz,
aký etickému jednaniu pripisuje človek, keď do popredia vystupuje poctivosť,
alebo naopak, možnosť podvádzať. Pre niekoho môže byť podvádzanie pri teste
natoľko neprijateľné, že bude konať čestne bez ohľadu na to, koľko ľudí naokolo
podvádza.
Prvé dve skupiny v tomto experimente boli identické
s predchádzajúcim (s kontrolou alebo bez). Rozdiel bol v správaní
herca v tretej skupine – po zaznení inštrukcií sa spýtal „Takže je
v poriadku keď budeme podvádzať?“ Odpoveď výskumníka znela: „Môžete robiť,
čo chcete“. Touto vetou študenti získali
informáciu, že je možné podvádzať, ale nevytvorili sa žiadne nové skupinové
normy o tom, či je to správne alebo nie – túto správnosť hodnotili len na základe vlastného úsudku. Ukázalo
sa, že po vypočutí hercovej otázky bola miera podvodov o 10% nižšia než
v skupine, kde otázka nezaznela.
Experimenty ukázali, že ľuďia reagujú na neetické jednanie iných
a ich reakcia závisí ako na sociálnych normách v kontexte pozorovanej
nečestnosti, tak na význame, ktorý tomuto jednaniu pripíšu. Vplyv
rovesníkov má na konanie ľudí dopad, dôležitými prediktormi sú ale aj osobné
morálne hodnoty a miera etického jednania v spoločnosti, kde žijeme.
„Ako Anthony Eden povedal, ‘korupcia nikdy nebola povinná‘. Naše výsledky však ukazujú, že za istých podmienok môže byť nečestné správanie nákazlivé,“ zhrnuli autori.
--Júlia Tkáčová
Gino, F., Ayal, S., Ariely, D. (2009). Contagion and Differentiation in Unethical Behavior: The Effect of One Bad Apple on the Barrel. Psychological Science, 20, 393-398 [pdf / abstrakt]
Žádné komentáře:
Okomentovat